Khamis, 8 Februari 2018

CACING PITA (SCHISTOSOMIASIS)

SCHISTOSOME:IMMUNE EVASION AND VACCINATION STRATEGIES - ppt video online download

Assalamualaikum

Ni susulan arahan dari boss utk cari maklumat tentang cacing yang hidup dalam siput sebagai intermediate host. Siput2 ni hidup dalam kawasan paya. Cacing2 ni pulak perlukan siput2 utk membiak dan membesar.

Eeiii.. ngerikan?

So bila siput2 ni keluarkan najis2 dia dalam paya maka anak2 cacing ni pun bertebaran lah didalam air paya atau sungai atau loak atau apa2 je lah.

Manusia akan datang main2 dalam air tadi..seronok sangat main air.

Bila naik badan jadi gatal2..ermm macam pernah experience je huhuhu. NI namanya 'swimmers itch'.
Pastu badan jadi gatal2 merenyam dan kulit pun jadi merah2.

Sebenarnya cacing2 (larva) dah masuk dalam skin kita dan meneruskan perjalanan ke dalam salur darah sebelum finally bermastautin di lokais2 pilihan hati.

Dipendekkan cerita jangkitan cacing ni sangat la bahaya sebab ia amat sukar dimusnahkan

Oppps..btw, lupa akak nak cerita, kita orang melayu panggil cacing ni CACING PITA. Dia ada sucker yg boleh lekat kat dinding membran and stay ther for quite a while...long enough to change your normal cells into cancer.

Samal la kalo makan daging lembu atau babi yang tak masak atau tak berapa masak sebab cacing ni ada banyak sgt dalam haiwan2 ni.




Disclaimer: Sebarang artikel dalam blog ni hanya sebagai perkongsian maklumat. Tidak dibenarkan 'quote' blog ni sebagai rujukan. Sila cari artikel2 yang lebih berkualiti. Admin tidak bertanggungjawab terhadap sebarang kerosakan atau kesulitan yang dialami akibat dari salah faham atau penerangan yang tidak jelas.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan